Janonen & Janson, 2011)
دنبال درک این موضوع بودند که چگونه فرایندهای مختلف مدیریت دانش و الگوهای شبکه اجتماعی بر عملکرد تیم تاثیر میگذارند.
۷۶ تیم و ۴۹۹ کارمند در سازمانهای مختلف در هر دو بخش خصوصی و دولتی در فنلاند
ارتباط مثبت بین درونیسازی، اجتماعیسازی و ترکیب وجود دارد حجم شبکههای ارتباطی داخلی کارکنان و گفتگوهای اعضای تیم برای عملکرد شغلی سودمند است و تیمهای با اندازه کوچک عملکرد بهتری دارند.
(NG & Chou, 2005)
بررسی ارتباط بین ویژگیهای شبکه و عملکرد شغلی
۱۲۱ نفر از مدیران میانی در چین
تنوع اطلاعات تاثیر منفی بر عملکرد شغلی مدیران زن داشت و زنان کمتر از اندازه شبکه و روابط سطوح بالاتر سود میبرند و وجود همکاران بیشتر در یک شبکه به عملکرد مدیران مرد کمک میکند اما برای مدیران زن زیانآور است. همچنین، دسترسی گسترده به اطلاعات هیچ مزیتی را برای مدیران سطوح بالای سازمان نسبت به زیردستان آنها به وجود نمیآورد.
(Yang & Tang, 2003)
بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی در عملکرد تحصیلی دانشجویان در آموزش آنلاین
۴۰ دانشجوی رشته سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته
مرکزیت شبکه مشورتی (خبری) به طور مثبت با عملکرد دانش آموزان در کلاس مرتبط بود.
(Zhang & Venkatesh, 2013)
بررسی تاثیر شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر عملکرد شغلی کارکنان
۱۰۴ نفر از کارکنان دانشی یک سازمان بزرگ مخابراتی
شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر روی عملکرد شغلی تاثیر مثبت داشتند.
پژوهشهای بسیاری انواع متفاوت شبکهها (مانند شبکههای ارتباطی) را به منظور درک چگونگی تاثیر روابط شبکهای بر تعاملات و رفتارها بررسی کردهاند (مانند: Baldwin et.al, 1997; Borgatti & Cross, 2003; Cho et.al, 2007; Obstfeld, 2005; Reagans & McEvily, 2003; Yang & Tang, 2003). در درک تاثیر شبکههای اجتماعی بر عملکرد فردی، تحقیقات پیشین عمدتا به بررسی مرکزیت شبکه، یک ویژگی ساختاری که به دستیابی به منابع ارزشمند از طریق روابط مستقیم و غیرمستقیم کمک میکند، تاکید داشتند. فرد با بهکارگیری چنین منابعی در انجام وظایف میتواند عملکرد خود را بهبود بخشد. جدول ۲-۵ تحقیقات کلیدی اولیه را که ارتباط بین مرکزیت و عملکرد شغلی را بررسی میکنند (عملکرد شغلی کارمند یا عملکرد تحصیلی دانش آموز) لیست میکند. لازم به ذکر است که تعدادی از مقالات به نقل از Zhang & Venkatesh, 2013 میباشند.
جدول ۲-۵ تحقیقات اولیه شبکه اجتماعی و عملکرد فردی
نویسنده
نوع شبکه
آنلاین و آفلاین
روابط شبکهای
روابط مستقیم و غیرمستقیم
متغیر کنترل
نوع عملکرد
یافتههای اصلی
Adhuja et.al, (2003)
ارتباطی
آنلاین