“
-
- تحقیق ( بالزانو و فرد یریکا [۵۶]۱۹۹۴) در زمینه « نوع نژاد زنان سیاه پوستان در واکنش به ناکامی » :
- این تحقیق بر روی صد و هجده نفر از زنان سیاهپوست از دو نژاد افریقایی و امریکایی انجام گرفت گروه نمونه در معرض موقعیتهای ناکام کننده شغلی ( البته به صورت ملایم ) قرار گرفتند و پس از انجام آزمون نتایج به دست آمد :
هر دو گروه از این زنان د ر برابر موقعیتهای ناکام کننده شغلی واکنشهای پرخاشگرانه بیرونی را نشان دادند و تعدادی از آن ها در برخی از موقعیتها به صورت درونی منکر ناکام کنندگی موقعیتها شده و حتی خودشان را سرزنش میکردند .
-
- تحقیق ( فوهرر ۱۹۹۴[۵۷]) در زمینه « کامیابی شخص احادیث فرستادگان خارجی ( طبق احادیث پروتستان ) د رموقعیتها ناکام کننده »:
-
- گروه نمونه مرکب بود از صد مرد وزن پروتستان مذهب که طی سه سال ، شاترده مرتبه با آزمون روزتراویگ مورد آزمایش قرار گرفتند . نیمرخ روانی که فوهرر برای این گروه رسم نمود طبیعی بود ولی نتایج تحقیق نشان داد که وقتی این افراد در معرض موقعیتهای ناکام کننده یکسانی قرار گرفتند ، عکس العملهای متفاوتی نشان دادند : مردها تسلط کمی بر امور داشته واکنش آنان به ناکامی پرخاشگری بیرونی بود ، زنان در برابر ناکامی واکنش پرخاشگری درونی را بیشتر نشان داده و در موقعیت های ناکام کننده بیشتر حالت مطیع بودن ، امیدواری و اعتماد به احادیث انجیل ( طبق فرقه پروتستان ) را داشتند .
- چیکده برخی ا زتحقیقاتی که در زمینههای « پرخاشگری » « ناکامی » و « آزمون روزنزوایگ » در ایران انجام گرفته است .
الف ) تحقیقات د رزمینه پرخاشگری :
- تحقیقی در زمینه « پرخاشگری و رابطه آنان با ساخت خانواده در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی تهران »
توسط ( براهنی محمد تقی ۱۳۶۵) انجام گرفته است که خلاصه آن به ترتیب زیر است :
الف ) کل اختلالات رفتاری د رمیان دانش آموزان پسر کلاسهای سوم ، چهارم ، پنجم دبستان ( ۳۶/۴۸) در هزار بوده است ، که کلاس سوم ( ۹۵/۴۰) کلاس چهارم (۹۸/۵۲) کلاس پنجم (۹۶/۵۰) در هزار بوده است بیشترین اختلالات پرخاشگری (۲۸/۱۱) در هزار و کمترین اختلال استعمال سیگار (۰۹/۰ ) در هزار بوده است .
ب ) دانش آموزان پرخاشگر از لحاظ تحصیلی از همکلاسان خود پائینتر بودند ( ۴۶ درصد ) آنان یک الی پنج بار مردود شده بودند .
ج) از لحاظ جسمانی ، قد بلند و قدرت جسمانی بالایی داشتند (۳/۹ درصد ) نقایص درونی داشتند و در مواردی هم اختلالاتی از قبیل : جویدن ناخن ، شب ادراری ، لکنت زبان ، صرع ،…
د) از لحاظ عاطفی و روانی ، مهمترین خصوصیات آنان پیروزی ، قدرت ، خود نمایی ، مخفی کردن همیشگی عیب خود بوده و حالت پرخاشگری را به صورت های لفظی و عملی و حمله به اشخاص و شکستن لوازم دیده شد .
ی ) پدران این دانش آموز ان ( ۷۱/۱۴ درصد ) دارای شخصیتهای بیمار گونه از قبیل هیپوکندر یا ، هیستری پارانودئید ، اسکیزوفرنیا بودند .
-
- تحقیق در رابطه با « پرخاشگری کودکان و ارتباط آن با ساخت خانوا ده » « فراهانی ۱۳۶۵ )[۵۸]این تحقیق درباره بررسی اختلال رفتاری در دانش آموزان پسر دبستانی د رمناطق بیست گانه آموزش و پرورش تهران ، ا زمیان اختلالات رفتاری به طور خاصی پرخاشگری کودکان در سن نه تا دوازده سالگی ( کلاسهای سوم ، چهارم ، پنجم ) به صورت اعتبار تصادفی کلی مراحلی با بهره گرفتن از تستهای و پرسشنامهها انجام گرفته و پس از محرز شدن پرخاشگری آنان و بررسی و ضعیت و ساخت روانی و اجتماعی واقتصادی و فرهنگی خانواده آن ها پرداخته شده است .
-
- نتایج تحقیق ، مشابه به نتایجی تحقیقی بود که توسط ( براهنی ) صورت گرفت . و نتایج جنبه اقتصادی و فرهنگی این خانواده ها نشا ن داد که :
-
- کودکان پرخاشگر متعلق به خانواده هایی هستند که سطح در آمد آن ها پایین است و این کودکان برای بر آورده کردن احتیاجاتشان دچا رناکامی میشوند واکثریت پدران این دانش آموزان ، در مشاغل پایین ، اشتغال دارند ، ا زنظر فرهنگی هم این دانش آموزان اکثرا در میان خانواده های زندگی میکنند ،؟ که دارای فرهنگی پایین هستند ، سطح تفکر آنان پایینتر از سطح تفکر خانواده های دانش آموزان غیر پرخاشگر است .
- تحقیق در زمینه « بررسی خصوصیات شخصیتی نوجوانان پرخاشگر و ساخت خانواده های آن ها در میان دانش آموزان مدارس راهنمایی تهران » ( مرادی [۵۹]۱۳۶۵)
نتایج تحقیق نشان داده است که نوجوانان پرخاشگر اکثرا متعلق به خانواده های هستند که سطح در آمد آن ها پایینتر از سطح در آمد نوجوانان غیر پرخاشگر است . از نظر فرهنگی خانواده های نوجوانان پرخاشگر پاینتر از خانواده های نوجوانان غیر پرخاشگر بوده است . و خواستها و نیازهای عاطفی و روانی نوجوانان پرخاشگر در خانواده در نظر گرفته نمی شود والدین اکثرا به این نوجوانان توجهی نداشته و توقعات زیادی از آنان دارند .
نوجوانان پرخاشگر از نظر تحصیلی پایینتر ا زهمکلاسیهای خود بوده و بیشتر تمایل به تماشای برنامه های خشن و جنگجویانه دارند ، پرخاشگری آنان از نوع عملی و لفظی توام است این نوجوانان حتی در برابر خانواده های خود پرخاشگری و عصیان را نشان میدهند ، تحصیلات والدین آن ها پایین بوده و متعلق به خانواده های شلوغ میباشند .
“