“
One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test جنس N ۲۰۰ Normal Parametersa,b Mean ۱٫۵۰ Std. Deviation .۵۰۱ Most Extreme Differences Absolute .۳۴۱ Positive .۳۴۱ Negative -.۳۴۱ Kolmogorov-Smirnov Z ۴٫۸۱۹ Asymp. Sig. (2-tailed) .۰۰۰ a. Test distribution is Normal. b. Calculated from data.
همان طور که ملاحظه می شود چون مقدار محاسبه شده (K-S=-4/81 ,N=200,P=0/00) کمتر از ۰۰۱/۰ است نرمال بودن توزیع فراوانی گروه نمونه تأیید می شود
فصل پنجم
بحث ونتیجه گیری
بحث ونتیجه گیری
حدود هفتاد و پنج درصد از اوقات روزانه ما در تماس و ارتباط با دیگران میگذارد . لذا کیفیت زندگی هر کس بستگی به کیفیت ارتباط او با دیگران دارد . افرادی مسیر پیشرفت و ترقی را خواهند پیمود و از سلامت روان برخوردار خواهند شد که قادر باشند در شرایط گوناگون و برخورد با افراد گوناگون ارتباط مؤثر و مناسبی بر قرار کنند . پژوهش های انجام شده در سال
( ۲۰۰۰ ) نشان داد که چهار پنجم ار متاهلان میشیگان از ازدواج رضایت دارند و هفتاد و نه در صد از پاسخ دهندگان ، رضایت بسیار بالایی از ازدواج شان نشان دادند و تقریبا تمام زوج ها رضایت زناشویی بالایی را در اوایل زندگی شان گزارش میدادند ، اما در بسیاری ، علایم نارضایتی در چند سال اول زندگی ریشه می دواند ( هال ات آل ۱۹۸۸ ؛ هالفورد ۲۰۰۰[۸۳] )
هدف از این پژوهش رابطه بین وابستگی خاص نسبت به همسر و سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات کرمانشاه است.
در این فصل با توجه به نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل آماری داده ها ( فصل چهارم ) به بحث و بررسی فرضیهها می پردازیم .
فرضیه اول
بین وابستگی خاص نسبت به همه ورضایت زناشویی و مؤلفه های آن در دانشجویان زن و مرد متاهل دانشگاه علوم و تحقیقات کرمانشاه رابط معنا دار وجود دارد .
درخصوص این فرضیه با توجه به نتایج حاصل مشاهده می شود که بین وابستگی خاص نیست به همسر ورضایت زناشویی(نمره کل رضایت زناشویی) رابطه معنادار وجود دارد لذا فرضیه فوق تأیید می شود. با پژوهش نیترل و هاریس (۱۹۹۹) و هالفورد (۲۰۰۰) مطابقت دارد .همچنین بین وابستگی خاص نسبت به همه و مؤلفه های رضایت زناشویی از جمله پاسخ قراردادی و مدیریت مالی و جهت گیری مذهبی رابطه مثبت ومولفه های ارتباط زناشویی و بستگان دوستان رابط معنادار وجود دارد، یعنی با افزایش نمره وابستگی خاص نسبت به همسر نمره مؤلفه های ارتباط زناشویی بستگان و دوستان کاهش مییابد .همچنین نتایج به دست آمده از فرضیه اول با پژوهش های جان هوسومی ویوکو وکومی و تاکاشی(۱۹۹۹) هوسومی است. نتایج پژوهش یوکووهوسومی و تاکاشی نشان میدهد کسانی که وابستگی خاص نسبت به همسر را درحد بالایی داشته اند این افراد در استانه رضایت زناشوئی پایین تری بوده اند، اما متاسفانه پژوهش هایی در داخل کشور در زمینه فرضیه اول مشاهده نشد .
فرضیه دوم :
بین سبکهای دلبستگی ورضایت زناشویی و مؤلفه های آن دردانشجویان زن و مرد متاهل دانشگاه علوم تحقیقات کرمانشاه رابط معنی دار وجود دارد .
با توجه به نتایج حاصل از جدول (۴-۱۲) نشان میدهد که بین سبکهای دلبستگی و نمره کل رضایت زناشویی رابط معنی دار وجود دارد بنابرین فرضیه پژوهش تأیید می شود همچنین بین سبکهای دلبستگی و مؤلفه های رضایت زناشویی از جمله روابط جنسی و مدیریت مالی وجهت گیری مذهبی رابط مثبت و مؤلفه های حل تعارض رابطه معنی دار منفی وجود دارد یعنی با افزایش نمره سبک های دلبستگی نمره مؤلفه های حل تعارض کاهش پیدا میکند . شواهدی دال برتایید این فرضیه نیز وجود دارد. سیف و همکاران (۱۳۸۵) درپژوهش که سبک و دلبستگی ناایمن، اضطرابی، والدین را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که این سبک دلبستگی والدین با رضایت زناشویی آنان همبستگی معنی دار وجود دارد. همچنین عطاری و همکاری (۱۳۸۵)دربررسی که سبک های دبستگی را به عنوان پیش بین های موفقیت و شکست رابط زناشویی مطرح کرده بودند نتایج به دست آمده نشان داد که ازسبکهای دلبستگی می توان شکست و موفقیت زناشویی را پیشبینی کرد .
فرضیه سوم :
بین وابستگی خاص نسبت به همسر و سبک های دلبستگی رابطه وجود دارد .
با توجه به اطلاعات به دست آمده نتایج نشان میدهد که بین وابستگی خاص نسبت به همسر وسبک دلبستگی و مؤلفه های سبک دلبستگی از جمله سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی مضطرب – دوسوگرا وسبک دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت ومعنا وجود دارد نتایج این فرضیه با پژوهش های انجام شده مامی (۲۰۰۷) همسو است. نتایج مامی نشان داد که میان وابستگی وسبک های دلبستگی رابطه مثبت وجود دارد همچنین این نتایج با پژوهش های هستون و هوگمن(۱۹۹۹) همسو هست درتبین این یافته می توان به نظریه روان پویشی اشاره کرد. نظریه روان پویشی به طور سنتی ، افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته را به این صورت درنظر میگیرد که ارضای مفرد یا نادیده گرفتن نیازهای وابستگی آن ها توسط والدین باعث شده که به مرحله ی دهانی رشد برگشت کنند. یا در این مرحله تثبت شوند . نظریه پردازان روابط شی این افراد را به صورت دلبسته ناایمن در نظر می گیرند . که همواره از رها شدن می ترسند(وست وشلدون ،۱۹۹۸) .
همچنین در تبیین این یافته می توان گفت افرادی که سبک دلبسته ایمن داشتند نمرات بیشتری کسب کردند نسبت به کسانی که سبک دلبستگی اجتنابی داشتند که این موضوع با یافته های خصومی وتاکاشی همسو است متاسفانه پژوهش داخلی در این زمینه انجام نشده است.
فرضیه چهارم
وابستگی خاص نسبت به همسر و سبکهای دلبستگی توان پیشبینی رضایت زناشویی را دارند.
با توجه به نتایج حاصل مشاهده می شود که هردو متغیر وابستگی خاص نسبت به همسر وسبک های دلبستگی پیشبینی کننده های مناسبی برای رضایت زناشویی هستند و فرضیه فوق تأیید می شود .در رابط با متغیر وابستگی خاص نسبت به همسر فرضیه این تحقیق با پژوهش عامری(۱۳۸۹) و بختیارپور (۱۳۹۰)با پژوهش های خارجی جان هوسومی وتاکاشی همسو است .
و در رابط با سبک های دلبستگی این تحقیق با پژوهش های عباس (۱۳۸۴) بشارت (۱۳۸۲) اسماعیلی (۱۳۸۷) وپژوهش کوباک وهازان (۱۹۹۱) همسو است. همچنین هردو با پراکندگی ۸۷ درصد قابلیت پیشبینی رضایت زناشویی را دارند وهمچنین درتبین این یافته با توجه به گفته رائول جکسون (۱۹۹۰) می توان گفت دریک رابط زناشویی زن وشوهری که دارای سبک دلبستگی ایمن باشند بیشتر احتمال دارد همدیگر را دوست داشته باشند خوش مثرب باشند و درماندگی خود را اعلام کنند تقاضای حمایت کنند وبه نحوه سازنده ای احساسات منفی خود را حل کنند ودرنهایت درحفظ روابط طولانی کوشش بیشتری به عمل آوردند واز سلامت و رضایت زناشوئی بالایی برخوردارند .
محدودیتها :
۱- پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است ونتایج آن نباید به صورت علی ومعلولی توصیف شود.
۲- پرسشنامه هایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ، جمعاً سئوال را شامل می شد که طولانی بودن پرسشنامه و کمبود وقت و خستگی بعضی از آزمودنی ها باعث ایجاد ناهماهنگی در اجرای آزمون می شد.
۳- یکی از محدودیت های دیگری که عدم پاسخ دهی یا دودل بودن بعضی از آزمودنی ها به سئوالات خصوصی پرسشنامه رضایت زناشویی در مورد زندگی خصوصی آن ها بود.
۴- از آنجایی که در در این پژوهش آزمون فقط باید روی دانشجویان متأهل در دانشگاه آزاد انجام می شد، پیدا نکردن افراد متأهل باعث طولانی شدن انجام آزمون می شد.
پیشنهاد ات پژوهشی:
۵- می توان از متغیرهای دیگری در رابطه با این سه متغیر برای مثال کیفیت زندگی ، راهکارهای مقابله در گروههای مختلف و با متغیرهای دیگری پرداخت .
۶-بهتر است به تفاوت های فرهنگی توجه شود و این آزمون در مکان دیگری انجام پذیرد.
منابع فارسی :
“