روش مورد استفاده در این تحقیق به علت پائین بودن تعداد شرکت های بیمه روش سرشماری است و کلیه شرکت های بیمه فعال کشور به عنوان نمونه انتخاب شدند، که تنها ۱۹ شرکت همکاری نمودند. درضمن قابل ذکر است که واحد تحلیل در تحقیق حاضر در سطح سازمانی است.
۵.۳روش جمع آوری اطلاعات
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این پژوهش بدین شرح است:
-
- مطالعات کتابخانه ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش موضوع، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است.
-
-
- پژوهش های میدانی: در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است.
-
۱.۵.۳ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات
با توجه به اینکه در طرحهای تحقیقاتی مختلف هدف پژوهشگر متفاوت می باشد، لذا پژوهشگر از ابزار های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می نماید. در بخش نخست برای کسب داده های اولیه به بررسی کتب، مجلات، اسناد ، مدارک، پایان نامه ها و سایر مستندات موجود در کتابخانه های تخصصی پرداخته است. ولی ابزار اصلی جهت گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است. پرسشنامه عبارت است از مجموعه پرسش هایی که به وسیله آن ها محقق از آزمودنی، اطلاعات اولیه را به دست می آورد. سئوالات پرسشنامه باید به نحوی تدوین و تنظیم شود که از محدوده موضوع خارج نباشد و صحیح ترین اطلاعات ممکن را به دست دهند.
در این پژوهش دو پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است. پرسشنامه اول جهت تائید عوامل موجود در مدل مفهومی پژوهش و سوالات پرسشنامه از خبرگان و کارشناسان در بخش مدیریت فروش و بازاریابی شرکتهای بیمه ای کشور و منتخب اساتید در حوزه بازاریابی و فروش ایران و پرسشنامه دوم به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در بررسی تاثیرمدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر انتخاب استراتژی بازاریابی در صنعت بیمه ایران با مراجعه به مدیران و کارشناسان ستادی در بخش بازاریابی و فروش شرکتهای بیمه ای در ایران استفاده شده است.
سوالات پرسشنامه به گونه ای طراحی شده است که پاسخ گویان، گزینه ها را برمبنای طیف پنج فاصله ای لیکرت (بسیارکم، کم، متوسط، زیاد، بسیار زیاد) علامت گذاری می کنند.
جدول ۱.۳ صفات کیفی و ارزشی های عددی گزینه های پرسشنامه
طیف کلی | بسیار کم | کم | متوسط | زیاد | بسیار زیاد |
ارزش عددی | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
پرسشنامه ای که به منظور ابزار جمع آوری اطلاعات به کار می رود به صورت حضوری بین پاسخ دهندگان توزیع می شود و شامل ۳۰ سوال است که ۲۱ سوال آن مربوط به متغیر مستقل (مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی) و ۹ سوال آن مربوط به متغیروابسته (انتخاب استراتژی بازاریابی در صنعت بیمه ایران) می باشد.
جدول ۲.۳ توزیع سوالات پرسشنامه
ردیف | ابعاد | شماره سوالات در پرسشنامه | تعدادسوالات | متغیر |
۱ | بازاریابی | ۱،۲،۳ | ۳ | متغیر مستقل |
۲ | فروش |