دانشگاه آزاد اسلامی
Science and Research Branch (Hormozgan), Islamic Azad University
پایان نامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
در رشته مدیریت اجرایی - استراتژیک
عنوان:
شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان با بهره گرفتن از نگاشت ادراکی فازی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس )
استاد راهنما : دکتر مهدی باقری
دانشجو : مهشید حسین نیا
پاییز ۱۳۹۳
قدردانی
چکیده
سازمانها و به ویژه سازمانهای آموزشی و پژوهشی نیازمند برنامه ریزی راهبردی و تعیین اهداف بلندمدت هستند. در محیط پویای جهانی، آنها بایستی رفتاری فعال و پویا از خود نشان داده و محیط پویای خود را با نگاهی جامع رصد و شناسایی نمایند. سازمانها برای کسب موفقیت بایستی عوامل دستیابی به اهداف خود را شناسایی و تحلیل کنند و در برنامه ریزی و تصمیم گیری، به عوامل موفقیت توجه نمایند. لذا باید موانعی که بر سر راه دستیابی به اهداف وجود دارد شناسایی و در جهت کاهش اثر آن گام برداشت. همچنین عواملی که باعث رسیدن به اهداف می شود را شناسایی و در جهت تقویت و حمایت از آن کوشید. از سوی دیگر نگاه کلی به عوامل دستیابی به اهداف سازمان و میزان تاثیر آنها برای سازمان بسیار مفید است. این پژوهش در راستای دستیابی به این اهداف صورت گرفته است.
در این پژوهش اهداف بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برای بررسی انتخاب شده است. عوامل موثر در موفقیت آموزش دانشگاه از ادبیات موضوع و محیط، شناسایی و از میان مدلهای تحلیل آن (پویایی سیستمها،تحلیل سلسله مراتبی ، زنجیره حیاتی موفقیت ، نگاشت ادراکی فازی) رویکرد نگاشت ادراکی فازی انتخاب می شود. نگاشت ادراکی فازی، گرافی جهتدار است که به بیان روابط علت و معلولی بین عوامل در سیستمهای پیچیده می پردازد. این نقشه حقایق، اشیاء و فرآیندها را به ارزشها، سیاستها و اهداف ارتباط میدهد.
پس از شناسایی عوامل موفقیت در حوزه آموزش ، عوامل مذکور در سه حوزه ورودی (بودجه، امکانات، اطلاعات، منابع انسانی)، فرایند (برنامه ریزی و کنترل و نظارت) و خروجیها تقسیم بندی میشوند. سپس روابط علی بین آنها و میزان تاثیر عوامل بر یکدیگر و اهداف مشخص میشوند. در مرحله بعدی نگاشت ادراکی فازی عوامل موفقیت در حوزه آموزش رسم میشوند. پس از رسم نگاشت ادراکی فازی ، عوامل حیاتی موفقیت با دو رویکرد مسیر کلیدی و مرکزیت شناسایی شده و در ادامه به تحلیل عوامل و سناریوها پرداخته می شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که استفاده از رویکرد نگاشت ادراکی فازی برای بررسی عوامل موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانها مفید است.
فهرست
عنوان
صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مسئله ۲
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ۲
۱-۴- اهداف پژوهش ۷
۱-۵- سوالات پژوهش ۸
۱-۶- قلمرو پژوهش ۸
۱-۷- مراحل و روش تحقیق ۹
۱-۸- تعریف کلیدواژه ها و اصطلاحات ۱۰
۱-۹- موانع و محدودیت های پژوهش ۱۱
۱-۱۰- ساختار کلی پژوهش ۱۲
۲- ۱- مقدمه ۱۴
۲-۲- مدیریت و برنامه ریزی راهبردی ۱۴
۲-۲-۱- اهداف راهبردی (بلند مدت) سازمان ۱۷
۲-۲-۲- برنامه ریزی راهبردی در آموزش عالی ۱۸
۲-۲-۳- اهداف مراکز آموزش عالی ۱۹
۲-۲-۴- کارکردهای اصلی آموزش عالی ۲۱
۲-۳- عوامل حیاتی موفقیت و عوامل کلیدی موفقیت ۲۲
۲-۳-۱- منابع و ریشه های عوامل حیاتی موفقیت ۲۷
۲-۳-۲- روش های شناسایی و استخراج عوامل حیاتی موفقیت ۲۸
۲-۴- نقش عوامل حیاتی موفقیت در برنامه ریزی و تعیین اهداف سازمان ۲۸
۲-۵- شناسایی عوامل حیاتی موفقیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ۳۰
۲-۵-۱- عوامل موثر در فعالیت های آموزشی مراکز آموزش عالی ۳۰
۲-۶- روش های به کارگیری و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت ۳۸
۲-۶-۱- زنجیره حیاتی موفقیت ۳۸
۲-۶-۲- فرایند تحلیل سلسله مراتبی ۳۹
۲-۶-۳- پویایی های سیستم ۴۱
۲-۷- منطق و تفکر فازی ۴۲
۲-۷-۱- پیشینه منطق فازی ۴۴
۲-۷-۲- منطق فازی و روابط علی ۴۵